گونش GÜNEŞ

ارتباط بین گربه با توکسوپلاسما گوندیی

جمعه, ۲۴ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۵۵ ب.ظ

در جهان امروزی ما که بهداشت عمومی از توسعه پیشرفته ای برخوردار است اما هنوز مشکلات و  عواملی باقی ماندند که تهدید کننده سلامت انسان ها از جمله کودکان می باشند و یکی از اونها رو که تصیم دارم بگم بیماری توکسو پلاسما هست. بیماری توکسو پلاسما از انگل توکسوپلاسما گوندیی که یک تک یاخته کوکسیدیایی با انتشار جهانی است ایجاد میشود . در اندازه میکروسکوپی به شکل قایق و هلالی با جدار نازک است که هم به صورت آزاد در خون و هم به صورت کیست هایی در مغز یا عضلات دیده میشود . 

بیماری توکسو پلاسما در انسان به چند شکل دیده میشه( البته سایر حیوانات مثل گاو و سگ و ... هم می توانند این بیماری رو داشته باشند) :1. توکسو پلاسمای مادرزادی 2. توکسو پلاسمای چشمی (کوریورتینیت) 3. توکسوپلاسما در فرد سالم 4. در افراد دچار نقص ایمنی 5. به صورت نهفته 

در شکل مادرزادی عامل بیماری از طریق جفت از مادر به جنین منتقل میشود . در توکسوپلاسمای چشمی که معمولا مادرزادی است و در تعقیب عفونت های مادرزادی در دومین ده سال (جوانی . حدود 20 سالگی) بروز میکند و منجر به نابینایی معمولایک چشم یا ممکنه دو چشم هم شود .  شکل اکتسابی این عفونت در اثر خوردن تخم های انگل یا گوشت آلوده صورت میگیرد . و در شکل افراد دچار نقص ایمنی مبتلایان به ایدز و سرطان منجر به مرگ میشود و در شکل نهفته بیماری بدون اینکه علامت واضحی داشته باشد پیشرفت میکند. 

علل و ریشه های پیدایش : انگل توکسوپلاسما گوندیی گروه وسیعی از حیوانات و پرندگان را دچار عفونت میکند ولی به نظر نمی رسد که سبب بروز بیماری در این حیوانات شود . میزبانهای نهایی شامل گربه و وابستگان آنها در خانواده Felidae هستند . (یعنی درصورتی که انگل وارد گربه ها بشه رشد وفعال میشه نه در حیوانات دیگر )
در چرخه حیات این  انگل دو دوره شامل یک دوره ی جزء جنسی که فقط در گربه ها هست و جزء غیر جنسی در همه حیوانات خونگرم رخ میدهد . 
وقتی گربه ای از موش آلوده (یا هر حیوان دیگر)به انگل توکسوپسما تغذیه میکند انگل به روده گربه رفته و تولید مثل میکند و میلیون ها کیست یا اووسیست ایجاد میشود که در نهایت از طریق مدفوع گربه رها میشود که ممکن است دوباره خود گربه آلوده شود یا در انسان ها و حیوانات دیگر تحت سه مرحله تاکیزوئیت و برادیزو ئیت و مرحله محیطی اووسیت تکثیر شود . 
البته تنها با تماس با مدفوع گربه بیماری توکسو پلاسما گرفته نمی شود بلکه از سبزیجات آلوده به مدفوع گربه و مصرف گوشت نپخته که گاو یا گوسفند از علوفه های آلوده به مدفوع گربه خوردند این بیماری قابل انتقال است . 

آسیب ها و زایعات مغزی و بینایی توکسو پلاسما :
عفونت مادرزادی توکسو پلاسما باعث مرده زایی و کوریورتینیت و کلسیفیکاسیون های داخل مغزی و اختلالات روانی- حرکتی و هیدروسفالی یا میکروسفالی میگردد. در این موارد مادر برای بار اول به این عفونت مبتلا شده است . 
توکسوپلاسموز مادرزادی یکی از علل اصلی نابینایی و سایر نقائص مادر زادی است . عفونت در سه ماهه اول حاملگی عموما سبب مرده زایی یا ناهنجاری های عمده دستگاه عصبی کرکزی میگردد . عفونتهای سه ماهه دوم و سوم آسیبهای نورولوژیک خفیف تری بوجود می آورند . گرچه که شیوع این عفونت ها بسیار بیشتر است .
تظاهرات بالینی این عفونتها ممکن است تا مدتهای طولانی پس از تولد آشکار نشوند وحتی پس از دوذان کودکی ظهور پیدا کنند . مشکلات نورولژیک یا یادگیری ممکن است به دلیل اثرات دیررس توکسوپلاسموز مادرزادی در اواخر دوران بارداری ایجاد شده باشند . 

راههای پیشگیری : اجتناب از تماس انسان با مدفوع گربه و خوردن گوشت پخته و همچنین فریز کردن در دمای زیر 18 درجه گوشت قبل از مصرف و استفاده از سبزیجات خوب شسته شده .   
نکته ی آخر : انگل توکسوپلاسما گوندیی هیچ گونه واکسنی نه برای انسان نه برای حیوانات ندارد البته تا الان که امید است پیدا شود :) و صرفا با نوازش موها و بدن گربه کسی مبتلا نمی شود اما احتیاط شرط عقل است اگر هم گربه ای در خانه نگه داشتید نکات ایمنی را رعایت کنید و به گربه ی خود گوشت خام ندهید. 
و چون علایم توکسوپلاسما شبیه سرماخوردگی است و تشخیص بالینی آن توسط پزشک سخت است آزمایش های خون مثل آزمون سرولوژیک کومپلمان و همواگلوتیناسیون و تعیین عیارپادتن های ضد توکسو پلاسما (آنتی گلوبین نوع ام و جی ) را بدهید و در صورت وجود این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک ها کاملا درمان شوید و از صدمات حاصله این بیماری پیشگیری کنید . 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۴
Günay

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی